Ekonomi

Akü teknolojilerine ilgi Togg ile arttı… Ar-Ge çalışmaları hızlandı

İSTANBUL (İGFA) –Otomotiv sektöründe fosil yakıtlara alternatif olarak ortaya çıkan ve sektörün global yatırımlarının odak alanı haline gelen elektrikli araçlara olan ilgi her geçen gün artıyor.

Türkiye Otomobil İşletmeleri Kümelenmesi’nin (TOGG) ürettiği ilk yerli otomobil, küresel rekabetin yaşandığı bu alanda güçlü bir varlık göstermeye hazırlanıyor.

Boğaziçi Üniversitesi Kimya Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Mehmet Nurullah Ateş, bu araçlarda da kullanılan lityum piller konusunda ABD’de başlattığı Ar-Ge çalışmalarına TÜBİTAK’ın ardından Boğaziçi Üniversitesi’nde devam ediyor.

Geçen yıl TÜBİTAK’ın 2232 Uluslararası Lider Araştırmacılar Programı ile ABD’den Türkiye’ye dönen Dr. Öğretim Üyesi Ateş, geleceğin pillerinin Ar-Ge çalışmalarını yürüteceği Boğaziçi Üniversitesi’nde yeni bir laboratuvar kurma hazırlıklarına da başladı.

“DENEYİMLERİMİ TÜRKİYE’YE TAŞIMAK İSTEDİM”

ABD’nin önde gelen üniversitelerinde aldığı yüksek lisans eğitimi ve dalın önde gelen firmalarında araştırmacılık deneyimlerinin ardından Türkiye’ye dönmeyi tercih eden bilim insanı, bu süreci şöyle anlattı:

“ABD’de Northeastern Üniversitesi’nde fizikokimya alanında yüksek lisans ve malzeme bilimi alanında doktoramı tamamladıktan sonra piller üzerine çalışmalarımı bu alanda uzmanlaşmış firmalarda sürdürdüm. Ama bir noktada ben de deneyimlerimi Türkiye’ye taşımak istedim. Ülkemizde TOGG ile pil teknolojilerine olan ilgi artıyordu. 2020 yılında TÜBİTAK’ın Uluslararası Lider Araştırmacılar Programından yararlanarak Türkiye’ye döndüm. TÜBİTAK’ta güç depolama sistemlerinde küme yöneticisi olarak çalıştıktan sonra Aralık 2022’de Boğaziçi Üniversitesi’nde eğitimime devam etme kararı aldım.”

“ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN MENZİLİ YAKLAŞIK 2 KAT ARTACAK”

Öğretim Üyesi Prof. Ateş de son 2-3 yılda doktora öğrencileri ve doktora sonrası araştırmacılarla birlikte bu alanda çok dikkat çekici çalışmalara imza attıklarını belirtiyor. Mevcut lityum pillerin verimini en üst düzeye çıkarmak için ölçek büyütme çalışmalarının devam ettiğini belirten bilim insanı, “Kullanılan lityum pillerde inaktif malzemeler olarak tanımlanan katot ve anot aktif maddeler ve üç boyutlu akım toplayıcılar üzerinde de çalışıyorum. cep telefonlarında ve elektrikli araçlarda. Bu malzemelerde yapacağımız hücresel değişikliklerle katot malzemelerinin fiili kapasitesini yüzde 30-40 oranında artırmak ve anot aktif maddelerini ikiye katlamak istiyoruz. Bu da inanılmaz bir menzil artışı anlamına geliyor. Çalışmalarımız tamamlandığında menzil kapasitesi 600 kilometre olan bir elektrikli aracın menzilinin 1.000 kilometreye kadar çıkacağını düşünüyoruz. Öte yandan üç boyutlu akım toplayıcılarla yüzde 80 şarja ulaşmak için şarj süresini 15 dakikaya indirmek mümkün olacak. Bu bahislerdeki yayınlarımız değerli dergilerde yayınlandı. Öte yandan işletmenin Ar-Ge yönüne ivme kazandıracak yeni bir laboratuvar kurulması için çalışmalarımız devam ediyor.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu